Wednesday, November 30, 2011

6 hari xdop org gerok suboh!!

nok guane duk jauh!!

aku rindu kamo!!


arini dh 4 hari aku kt vietnam..
aku dh kangen sgt sama kamo!!
tp ape bleh buat kerja punye pasaiii..
ape kamo buat mase ni?? of coz la tgh tdo la orkk..
cian kamo letih duk drive sari maren.. org suh tdo di temerloh gagoh nk tdo di muktafibillah.
hari2 yg indah skang.. i want to be like this n more hepi than this..
thanks, kamo dh ckup wat aku bhagia..
ni entry ke-2 lps aku tunang kn.. huhu.. lame weh xnulis.. sibuk duk keje je.
mgu dpn xdop plok lg semggu.. cian la kamo wahai cik tunang.
2mgu dpn pom xdop jgk kt mesia.. sori la 1st besday kamo xleh nk celeb same2.
kalu bleh nk sgt celeb same2.. tp nk wat guane.. kne pade tarikh tu plok.. xpe nnt bli adioh besor2 eh.. ke nk kanggaruuu wat blik cni?? tp cik tunang kne jge molek la.. mapuh kang sudoh keje..
haihhh!! duk merapekk mende pg bute ni.. letih nok blebe byk2 eh.. ambe xreti nk blebe2 ni..
xdop bakat bab2 nk blebe ni.. bak kate cik tunang la.. ambe byk bkt.. mcm2 ahaha.. so funny of u.. celoh mne la bkt tu.. pkai bju pengakap pom dop brape btol kn.. ade jgk org tgk eh kalu pkai xbtol.. biar la.. dop btol2 dlu pom amek la jd tunang deme doh lenim..
awl mgu ni pom kite bleh spend time lame doh besame.. aaaa beshnye..
aku tringat kate2 zamer, mmg molek mung due org weh.. same2 ngarot..
adekah sume saloh aku?? byk sgt aku ajor tunang ngarot ni.. biow la. asal kami hepi xpe...aku sgt bhagia ade kamo lenim.. smbung tdo la.. xdop mende nk wat..

i wish you were here!!!!

Tuesday, November 1, 2011

Tunangan Orang!!







hari2 ku indah!!
thanks to Hamsiah Salasiah Hashim
thanks for everything!!
Allhamdulillah..aku bersyukur..

Wednesday, July 6, 2011

JANGAN GUNAKAN PERKATAAN "SALAM"



بِسْــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

اَلسَّلاَمُ عَ
...لَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

SIAPA YANG MENGGUNAKAN PERKATAAN "SALAM"? apakah maksud disebaliknya??

Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah:"Salam (selamat tinggal)".

Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yang buruk). (QS. 43:89)

baik gunakan,,,ASSALAMUALAIKUM atau ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAH HIWABARAKATUH...

Ilmu utk dikongsi bersama. Sekadar peringatan untuk semua rakan-rakan muslim yang lain.

Pagi semalam saya dengar radio ikim (91.50 fm). Ustaz Zawawi ada cerita tentang sunnah Rasulallah s.a.w. Antara yang dibincangkannya ialah tentang bab cara memberi salam.

Menurut ustaz Zawawi Yusof, Baginda SAW memberi salam dengan lafaz“Assalamualaikum” dan menjawab salam dari para sahabat baginda dengan salam yang lengkap iaitu “Waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh”

Ringkasnya, baginda SAW akan ;Beri salam dengan ucapan - “Assalamualaikum”

dan…Jawab salam - “Waalaikumussalam warahmatulallahi wabarakatuh”

Lagi satu, perlu diingatkan juga semasa menjawab salam,

saya dengar ramai orang jawab salam dengan ucapan yang tidak tepat.

Jawab salam yang betul ialah ;
“WAALAI KUMUS SALAM”dan bukannya yang selalu saya dengar iaitu ;

“WAALAI KUM SALAM”

Apabila kita ingin berkirim salam pada orang lain, hendaklah kita berkata

“Kirim salam, assalamualaikum pada ASHREE ye” contoh lerr…

Dan bukannya : “Kirim salam kat ASHREE yer”

Dan jangan pula memandai-mandai tambah perkataan seperti ” Ko tolong kirim salam maut kat dia yer“.
Statement ini walaupun dalam nada bergurau, tapi ia adalah menyalahi syariat dan berdosa, walaupun sekadar gurauan!

Selain itu, janganlah kita menggantikan perkataan “Assalamualaikum” dengan“A’kum” dalam sms atau apa sekalipun melalui tulisan.

Jika perkataan “Assalamualaikum” itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan “As Salam” yang membawa maksud sama dengan “Assalamualaikum”.

Sesama lah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna shortform“A’kum” dalam sms ataupun email. Perkataan ‘AKUM‘ adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud‘BINATANG‘ dalam Bahasa Ibrani.

Ia singkatan daripada perkataan ‘Avde Kokhavim U Mazzalot’ yang bermaksud ‘HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT‘.

Jadi, mulai sekarang jika ada orang hantar shortform “A’kum“, kita ingatkan dia guna “As Salam” kerana salam ialah dari perkataan “Assalamualaikum“.

* Jangan guna “Bye” kerana“Bye” adalah jarum sulit Kristian yang bermaksud “Di Bawah Naungan Pope.”

* Jangan guna “A’kum” kerana“A’kum” bermaksud “Binatang” dalam bahasa Yahudi.

* Jangan guna “Semekom” kerana“Semekom”bermaksud “Celaka Kamu.”Gunakan perkataan “ As Salam” sebagai singkatan bagi“Assalammualaikum.”

Tolong tag kepada umat Islam yang lain , untuk elakkan diri daripada membuat dosa..

kesian!!

lame aku xtgk ko wahai blog!!!
lame xcoret2 disini..
bukan ape xde mase sgt skang..
skang kt vietnam.. my 1st project with rhomax..
project ni mmg sgt2 saket..kalu aku dpt sttle kn project ni kire bonus la..
hopefully bleh la sttle kn project ni..
vung tau city is a nice place for shopping and work..
but when we talk about food.. huaaargghhh nothing special here..
byk mende yg xbleh mkn.. adoi la.. sume mkn kt kedai Chin je.. Viet An halal food.
naseb baik ade jgk mende yg bleh mkn..
tp nnt kalu smpai kt TGT offshore.. maggi jela jwbnye.. sardin pom layan la ngan nasik kapikkk!!
bau org vietnam masok pom bleh wat muntoh.. mapuhhh!!
kalu sblm ni aku mari sni bleh gop mkn org indon masok atas barge posh pwnatuna..
ni g terik ni baham tanoh la...org vietnam masok..
td ade jumpe org mesia.. die kate laut tenang skit doh lenim.. kire okeh la..
2mgu lepas aku mari cni laut gile..5m ombok!!
naseb baik dop muntoh..bleh la nok terok jgk wat kerahh tahan penim sket2..
laut dop mabuk..tp sapa darat je 1 aku baham mabuk..
aku rase ni la aku tulis paling panjang..
dop rajen lg aku tulis panjang ni..ahahah...
malas doh aku.. byk lg keje kne sttle ni.. hope dan la seap..
kalu terik ni bleh naik chopper best gop.. derah la sket sapa tgt..
ibunda n ayahanda tolong doa ke anok mung ni..
sekian......

Saturday, April 23, 2011

Alhamdulillah....

Alhamdulillah......Alhamdulillah......Alhamdulillah......Alhamdulillah......Alhamdulillah......Alhamdulillah......Alhamdulillah......Alhamdulillah......Alhamdulillah......Alhamdulillah......
sgt seronok.. ari ni aku resign dr 1st job aku.. notice sebulan.. next month bermula la keje bru..
keje yg aku cri2.. keje yg kuar jln2.. esok maybe abes keje aku kt vcm.. berjaya dgn jaya..
Alhamdulillah......

Saturday, March 5, 2011

my pretty women

my girl!!



I've got sunshine
On a cloudy day.
When it's cold outside,
I've got the month of May.

Well, I guess you'll say
What can make me feel this way?
My girl. (My girl, my girl)
Talkin' 'bout my girl. (My girl)

I've got so much honey
The bees envy me.
I've got a sweeter songThan the birds in the trees.

Well, I guess you'll say
What can make me feel this way?
My girl. (My girl, my girl)
Talkin' 'bout my girl. (My girl)

Ooooh, Hoooo.

Hey, hey, hey.
Hey, hey, hey.

I don't need no money,
Fortune or fame.
I've got all the riches, baby,
One man can claim.

Well, I guess you'll say
What can make me feel this way?
My girl. (My girl, my girl)
Talkin' 'bout my girl. (My girl)

Talkin' bout my girl.
I've got sushine on cloudy day
With my girl.
I've even got the month of MayWith my girl.

Nasehat MAMA!!

bukan senang untuk senang!!
bukan susah untuk susah!!!

Wednesday, February 23, 2011

potpetpotpet!!

tolong la diam.. saket otak aku...

Monday, February 21, 2011

5hari suku abad!!

yeah.. 5 hari lagi.. umo aku jd suku abad...
tambah lagi 1 tahun..
azam baru...
byk..byk mende aku nk wat...
sebelum tu.. ampunkan aku kepada semua hati yg telah aku sakiti...
aku memohon seribu berjuta kemaafan...
ampun ya!!
terase sekejap plak umo meningkat...
sedar2 dh 25..huhuhu..
ape pom hidup kne truskan jgk..
mama n abah..aku nk jd anak baik..tu azam baru..
sekian terima kaseh kerana mengarut ptg2 yg hambar ini!!

Sunday, January 23, 2011

Indahnya malam pertama kita

Satu hal sebagai bahan renungan Kita…

Tuk merenungkan indahnya malam pertama

Hari itu…mempelai sangat dimanjakan

Mandipun…harus dimandikan

Seluruh badan Kita terbuka….

Tak Ada sehelai benangpun menutupinya. .

Tak Ada sedikitpun rasa malu…

Seluruh badan digosok dan dibersihkan

Tapi bukan malam penuh kenikmatan duniawi semata

Bukan malam pertama masuk ke peraduan Adam Dan Hawa

Sebuah malam yang meninggalkan isak tangis sanak saudara

Kotoran dari lubang hidung dan anus dikeluarkan

Bahkan lubang – lubang itupun ditutupi kapas putih…

Itulah sosok Kita….

Itulah jasad Kita waktu itu

Setelah dimandikan....

Kitapun dipakaikan gaun cantik berwarna putih

Itulah kain kafan..

Wewangian ditaburkan ke baju Kita…

Bahagian kepala....badan. ...Dan kaki diikatkan

Tataplah…. tataplah. ..itulah wajah Kita

Keranda pelaminan… langsung disiapkan

Pengantin bersanding sendirian…

Mempelai di arak keliling kampung bertandukan tetangga

Menuju istana keabadian sebagai simbol asal usul

Kita diiringi langkah kaki seluruh keluarga

Serta rasa haru para handai taulan.

Gamelan syahdu bersyairkan adzan dan kalimah Dzikir

Akad nikahnya bacaan talkin…

Berwalikan liang lahad..

Saksi – saksinya nisan-nisan. .yang tlah tiba duluan

Siraman air mawar..pengantar akhir kerinduan

Dan akhirnya…. . Tiba masa pengantin..

Menunggu Dan ditinggal sendirian…

Tuk mempertanggungjawab kan

seluruh langkah kehidupan

Malam pertama bersama KEKASIH..

Ditemani rayap – rayap Dan cacing tanah

Di kamar bertilamkan tanah..

Dan ketika 7 langkah tlah pergi….

Kita ditanyai oleh sang Malaikat…

Kita tak tahu apakah akan memperoleh Nikmat Kubur…

Ataukah Kita memperoleh Siksa Kubur…..

Kita tak tahu…Dan tak seorangpun yang tahu….

Adakah nikmat atau siksa yang akan kita terima

Dan Dia Kekasih itu.. Menetapkanmu ke syurga…

Atau melemparkan dirimu ke neraka..

Tentunya Kita berharap menjadi ahli syurga…

Tapi….tapi …..sudah pantaskah sikap kita selama ini….

Untuk disebut sebagai ahli syurga??

Kita suka ALLAH pada masa kita sakit….

Dan sudah pasti waktu ada kematian…

Walau bagaimanapun kita tidak ada waktu atau ruang untuk ALLAH waktu bekerja atau bermain?

Karena…

Kita merasakan diwaktu itu kita mampu dan sewajarnya mengurus sendiri tanpa bergantung padaNYA.

Semoga ALLAH mengampuni aku & KAlian karena menyangka… …

Bahwa nun di sana masih ada tempat dan waktu dimana ALLAH bukan lah yang paling utama dalam hidup (nauzubillah)

Kita sepatutnya senantiasa mengenang akan segala yang telah DIA berikan kepada kita.

DIA telah memberikan segala-galanya kepada kita sebelum kita meminta.

Dialah yang mengerakkan ku setiap detik dan hari.

TanpaNYA aku adalah HAMPAS yang tak berguna..

Solat adalah yang terbaik…. Tidak perlu bayaran , tetapi ganjaran lumayan.

Mengapa Sukar Untuk Dilaksanakan??

Tidak kah lucu betapa mudahnya bagi manusia TIDAK Beriman PADA ALLAH

setelah itu heran kenapakah dunia ini menjadi neraka bagi mereka...dan belbagai kemudharatan menimpa mereka??

Tidakkah lucu bila seseorang berkata “AKU BERIMAN PADA ALLAH” TETAPI SENTIASA MENGIKUT SYAITAN...?

i luv mama

Percayalah, ibu sedang menyempurnakan puzzle kehidupan kita,

Agar tidak ada satu kepingpun bagian puzzle kehidupan kita yang hilang

Percayalah…

Sepi dan ranamu adalah sebagian duka ibu

Percayalah…

Engkau adalah selalu menjadi belahan nyawa ibu…Perca

Surat untuk Calon Istriku

Buat calon istriku tersayang. Rasanya aneh sekali yah ketika aku menuliskan surat ini untukmu. Kita sama-sama belum pernah bertemu, tahu namamu apalagi melihat wajahmu. Saya pun tak tahu siapa, dimana dan bagaimana rupa dirimu itu. Tapi satu hal yang aku yakini bahwa kamu ada dan nyata dihadapanku.

Calon istriku, sudah lama aku merindukan kehadiranmu. Telah lama aku menantimu dan terus mencarimu. Tetapi selama ini yang aku temui adalah mereka yang hanya singgah sesaat lalu pergi, dan bukan kau yang akan abadi di sampingku seperti kehendak-Nya.

Calon istriku, engkau adalah belahan jiwaku, kekasihku, aku tak punya arti apa-apa tanpamu disisiku. Aku tak akan pernah bosan mencarimu. Saat ini, Dia masih saja menyembunyikanmu dariku.

Sayapun tahu, jodoh adalah suatu misteri yang telah Allah tetapkan bagi hambanya. Namun, aku yakin suatu saat kita pasti dipertemukan dalam situsi yang dianggap tepat oleh-Nya.

Calon istriku, Jika saatnya Dia telah berkenan mempertemukan kita, aku akan menjagamu, di sampingmu selalu, sampai batas waktu yang tak ditentukan. Dan akan menjalani hidup yang abadi juga bersamamu. Aku selalu sayang padamu, merindukanmu, kini dan kelak.

Siapapun engkau, aku yakin kau adalah orang yang sangat istimewa seperti doa-doa yang aku panjatkan selama ini kepada-Nya. EngKau pasti jauh lebih cantik dari mereka yang hanya selintas dalam pandangan mataku.

Aku menantimu selalu, wahai calon istriku. Semoga calon istriku dilindungi Allah SWT selalu. Engkau akan selalu ada dalam hatiku. Siapapun engkau, masih dirahasiakan Tuhan dariku.

Aku jatuh cinta padamu. Jika saatnya tiba, aku akan tahu bahwa itu adalah engkau, orang yang aku cari selama ini dengan hatiku. Aku akan tahu bahwa itu kau, dengan mata hatiku.

Salam dari calon suamimu…

Saturday, January 15, 2011

selamat pagi cik adek manes!!!

ooohoooooiiiihooooiii...
bila mata bertentang mata
hati bagai nak gila!!!

Monday, January 10, 2011

engkau milikku...

cintaku jika kau lihat tingginya awan..takkan tercakar tinggi cintaku..
hanya hati ku tahu apa mahu ku..
dan duniaku pasti milik mu...hingga ke akhir hayat ku...kau masih ku cintai...sungguh
dari hari pertama kau ku nikahi..aku pasti...yakinnya pasti..
engkau milikku!!!

I act like I don't care but deep inside IT HURTS!!

its hurt!!!

Saturday, January 8, 2011

Menyesal!!!

terlambat ku akui

karma!!!

hukum ape hah??
aku mls amek taw psl karma....

Tuesday, January 4, 2011

kerja!!

kerja hari2
hari2 kerja
drawing=catia
pening=balik

Sunday, January 2, 2011

BARU!!!

semua baru!!
hidup baru tahun baru
azam baru harapan baru
matlamat baru pencapaian baru
rasa baru ingin baru
sume org crite pasal baru je...sbb tahun baru.. haih..
baru..baru..baru..baru...
nk apply keje baru!!
pindah tempat baru!!
pendek kate baru jela sume..huhu
ape lg yg baru??
tahun ni azam baru!!
azam n matlamat yg perlu dicapai...
semoga semua ape yg aku nk berjaya..
aku kne keje kuat lg neh.. baru la baru...
aku doakan semua kawan2 aku berjaya ngan zam baru nyeh!! aminnn